Tuesday, March 19, 2013

Pernah dengar Musculoskeletal Pain?

hahahaha
nama belit bukan???
Musculoskeletal Pain nih kalo dalam bahasa mudahnye sakit otot le... 
mana aku dapat nama tu ye...
semalam kan aku gi fisio...
ada surat dari sepital manjung tu kann..
aku baca le nama sakitnye...
gugell oiiiiii tgk segala macam berkenaan sakit tu...
before this physiotherapist aku bitau muscle stiffness aje..
yeleee senang nak paham kan..
nih nama saintifik kot? ehhh hahaha

sakit nih jejaskan otot, ligamen dan tendon, dan tulang...
korang nk tau apa penyebab musabab punca sakit nih??
punca sakit nih berbeza sebab ada yang tisu otot rosak sebab menjalani aktiviti harian...
ada yang terkehel.. terseliuh, patah, kemalangan dan simpulan otot..
ada pulak yang disebabkan tekanan postur, pergerakan badan yang berulang-ulang dan berlebihan...
sertaaaaa bawa kereta dalam masa yang terlalu panjang...  
sakit nih menyebabkan kelemahan dalam perubahan dalam postur badan yang boleh membawa masalah penjajaran tulang belakang dan memendekkan otot yang menyebabkan rasa pedih bahang... 

haaa nak bitau nih cmana korang nak tau korang alami sakit nih...
senang je.. kalo kome ada rasa macam otot kome kena tarik atau kejung.. atau bahasa mudahnya cramp!!
itu petanda awal yeee... 
selain tuh jugee kannn...kalo korang tengah buat koje ke drive ke tetiba kannn otot tertarik sampai korang xleh nk gerak and statik.. itu pon salah satu tandanyaaaa...
semua tanda-tanda nih tak semestinya korang rasa... bukan wajib la korang rasa... tapi if ada antara 3 yang bawah nih kat korang... yelah tu... tiga tu adalah :

1. sakit
2. keletihan
3. gangguan tidur

macam aku kan.. sebab musabab konpom drive keta terrrlalu lama... 
memang kalo otot tarik tuuu memang orang kata rutin laaaa...
bab keletihan memang.. balik keje je badan sakitttttt gilos n letihhhh ya amat!
tidur ye... haaaa memang terganggu...  tengah lena tu tetiba kena tarik mengkarung..
yeszzaaa mimpi ngeri!

camna kaedah rawatan pulak ye?
haaa dia ada ubat nye... non-steroidal anti-inflammatories, acetaminophen dan opioids guna utk rawat sakit n anti-radang...
selain tu.. ada gak yang diberikan suntikan anestetik atau ubat-ubatan anti-radang di kawasan yang sakit...
korang boleh juge lakukan senaman untuk mengukuhkan otot dan regangan..
ada juge yang buat fisioterapi, terapeutik.. akuapuncture...
macam aku nih makan obat, vitamin otot yang dibekalkan oleh sepital..
other than that aku try muscle relaxant...
amik juga ubat pecah angin.. sebab masa sakit menyucuk tu.. yang jadikan lagi worst adalah angin yang bengkak di otot...
rutin harian yang wajib dilakukan kalo nk cepat sehat is TUAM KAKI..
ohh bukan dengan tungku..tapi guna beg panas...
depends pada korang la nk guna beg panas letrik tu ke... atau pon beg panas manual yg isi air panas tu...
tapi mcm aku nih lagi suka yg manual sebab kita tayah control suhu sgt...
macam letrik tuh bg panas 10minit.. makkk aihh panass sangat!!
kalau air panas kita tuh sesedap rasa..
letak je kat tempat bengkak.. Poooootttttt udahhh selamat!! ekekekekkee

arap dapat la membantu korang serba sedikit pasal sakit nih..
hahahaa sakit nih aku ingat kan luar biasa..
sebab xpenah pon sedara mara or orang yg rapat dapat...
risau jugaaa kan sebab kita yang mula merasa...
tanya org nih tatau.. org tu tatau..
jadi serba serbi first experience lerr hehehee..
harap kalo korang ada terasa bisa seperti yang di atas bebawak laaaa treatment lekaih!
Jangan dibiokan macam aku... dah lama baru berubat ini la kritikal sampai aritu langsung xleh jalan...
dapat kesan awal.. lagi senang nak cure...

ok gengs!
hav a nice day!
Doakan otot saya kendur ya!
doakan juga saya cepat sembuh!
sayang korang :)

p/s : ini malam ada ke orang tak tido malam? hahaha berdeborrr nak amik result SPM ye? tayah pikir laaa korang sebab mender da setel.. ngadap keputusangg jele.. pape pon all the best utk hadapi esok hari ye! :D

B ;)

No comments:

Post a Comment